APRIL, 2017

Demo

Jarek Lenarczijk (D)

Rotsbeplanting “ishisuki” | Juniperus chinensis

Jarek Lenarczijk is voor ons geen onbekende meer, we hebben hem al meermaals mogen verwelkom om ons zijn werk te tonen tijdens één van onze demoavonden. Jarek woont momenteel in Duitsland maar is geboren in Polen. Zijn eerste opleiding heeft hij gelopen bij Urushibata bonsai nursery in japan waarna hij ook nog een stage heeft gedaan bij Salvatore Liporace. De demo van vandaag beloofd dus weer een rotsbeplanting van hoog niveau te worden.

De rots wordt eerst goed nat gemaakt.

Photograph by Luc Nagels

De plaatsen waar de bomen komen op de rots vult hij eerst op met een mengeling van 50% keto en 50% bimst, akadama & spagnummos . Een papje dat je beter met handschoenen kan verwerken wil je geen weken met zwarte vingers rond lopen. Als plantmateriaal heeft hij een selectie gemaakt van kleine Juniperus boompjes uit japan (hier sinds januari). De wortel kluiten zijn reeds zeer compact, waardoor zeer geschikt voor een rotsbeplanting. April is trouwens een ideaal moment om dit soort verplantingen te doen.

Kleine Juniperus boompjes uit japan

Photograph by Luc Nagels

2 bomen krijgen een nieuw leven op deze rots.

Photograph by Luc Nagels

Zorg ervoor dat de top van de bovenste boom onder de top van de rots blijft. Ook de 2de boom heeft ondertussen zijn plaats op de steen gekregen. De anker draden had Jarek al vast gelijmd voor zijn vertrek. Hiervoor gebruikt hij akepox 5010 een 2 componenten lijm. Om de lijmnaden weg te werken gebruikt hij steengruis, waardoor deze niet meer zichtbaar zijn.

De eerste vormgeving van de bomen moet zeer voorzichtig gebeuren, door de verplanting zijn de bomen al gestresseerd en dus is het vormen van deze bomen momenteel zeer delicaat. Deze Juniperus boompjes zijn een 15 tal jaar oud.

Eerste voorzichtige vormgeving.

Photograph by Luc Nagels

Als de bomen stevig op hun plaats staan kan het geheel nog verder worden afgewerkt met mos. Dit heeft een aantal voordelen met als belangrijkste voordeel het creëren van een microklimaat. Door mos op de rots te plaatsen blijft alles beter vochtig en komt dat de groei van de bomen ten goede. Natuurlijk is het optisch effect ook een stuk beter met wat mos op de juiste plaatsen, hierdoor lijkt het geheel al jaren te zijn blootgesteld aan de natuur elementen.

Het resultaat liegt er niet om, weer een zeer mooie demo!

Groepsbeplanting op steen.